Cultuuronderzoek
Om tot een succesvolle cultuurverandering te komen is inzicht in de heersende organisatiecultuur nodig. Dit geeft richting, voorkomt risico’s en legt een solide basis voor de beoogde verandering. Om inzicht te krijgen, doet a-advies cultuuronderzoek waarin wij verder gaan dan ‘even kijken’ hoe mensen in een organisatie (samen)werken en hoe ze met elkaar omgaan. De cultuur van een organisatie wordt immers gevormd door het verleden, het heden én de blik op de toekomst. Om op de gestelde onderzoeksvragen betekenisvolle antwoorden te kunnen vinden en kansrijke veranderingsvoorstellen te kunnen formuleren, is dan ook een dieper inzicht in een organisatie nodig.
Wij onderzoeken - in lijn met de theorieën van organisatiedeskundige Edgar Schein - in dat kader drie cultuurniveaus. Wij verkennen de oppervlakte waar de (ook voor buitenstaanders) artefacten en symbolen zichtbaar zijn; processen, onderling gedrag en bedrijfskleding. We tonen de middenlaag die bestaat uit normen en waarden; zaken die de organisatie wenst te uiten over de cultuur via opgestelde kernwaarden, teamafspraken, gedragsprotocollen en strategieën. En we graven in de diepte waar de onbewuste aannames en als vanzelfsprekend aangenomen overtuigingen verborgen liggen; bijvoorbeeld overtuigingen over hoe er moet worden gewerkt en welk gedrag binnen de organisatie nodig is om goed te functioneren.