De cao-onderhandelaar: reisleider of hostess?
Cao-onderhandelaars zijn belangrijk. Zij hebben een grote rol bij het vaststellen van arbeidsvoorwaarden van werknemers en in het verlengde daarvan invloed op de concurrentiekracht van bedrijven en de werking van de arbeidsmarkt, om maar een paar onderwerpen te noemen. Vooral vakbondsonderhandelaars, maar zeker niet alleen, lopen hierbij tegen dilemma’s aan.
Het zijn bekende dilemma’s die gaan over het verdedigen van verworven rechten versus het werken aan vernieuwing om arbeidsvoorwaarden en arbeidsmarkt aan te passen aan economische en sociale ontwikkelingen. Het vereist leiderschap om met deze dilemma’s om te kunnen gaan en werknemers mee te nemen op een weg die niet op verworven rechten doodloopt, maar hen brengt naar nieuwe vormen van werken, andere arbeidsvoorwaarden en mooier arbeidsklimaat.
Ik vraag me, zeker in het licht van de huidige pensioendiscussie, af of onderhandelaars daar wel toe in staat zijn. Zijn het echte reisleiders die mensen nieuwe dingen willen laten zien en ervaren of zijn het slechts hostesses voor wie de huidige situatie gelijk is aan de plek van bestemming ?
Een reisleider is iemand anders. Hij heeft een doel voor ogen waar hij met zijn groep heen wil. Hoe en op welke manier hij daar komt, is slechts op hoofdlijnen bekend. De weg die de reisleider en de reisgenoten begaan is afhankelijk van zaken als het weer, de samenstelling van het reisgezelschap en omstandigheden die niet op voorhand zijn te voorzien. Denk aan een ongeluk, een ziekte of een onverwacht boeiende plek die een weg waard is. De reisleider houdt met dit soort zaken rekening en stippelt op basis daarvan de route uit, helpt de reizigers bij het afleggen daarvan maar laat ze wel zelf beslissingen nemen, dingen ontdekken en soms fouten maken .Voor de een gaat dat makkelijker dan voor de ander. De reisleider dient daar alert op te zijn. Kan iedereen het wel bijbenen? Wat kan ik doen om mensen die achterop raken weer aan te laten haken? Voor wie is de reis toch te zwaar en zou een andere weg meer geschikt zijn?
Voor mij is een cao-onderhandelaar een reisleider. Hij heeft een doel voor ogen waar hij zijn reisgezelschap (de achterban) mee naar toe neemt. Dat doel zal altijd anders zijn dan de bekende, huidige situatie. Het is de taak van de onderhandelaar de noodzaak van het doel uit te leggen, samen met de achterban de route er naar toe uit te stippelen en hen te helpen bij afleggen van de route. En nogmaals, deze route gaat altijd weg van het bekende. Dat is moeilijk en soms eng, maar ook heel uitdagend en leerzaam. Het brengt ons ergens: we gaan langer doorwerken, spannend! Is de cao-onderhandelaar een hostess, dan verdedigt hij het bestaande. Dat is verleidelijk want over het algemeen hebben we het goed en zijn we gewend aan wat we hebben. Maar dan moeten we niet verbaasd zijn dat als we ons geriefelijk hotel uitkomen, de wereld is veranderd en we niet meer in staat zijn de reisleiders bij te benen.
Herverdelen van loon over je loopbaan: levensloop, maar dan beter
De A van a-advies
Pensioenfondsfusies op de Malediven
Investeren in werkplezier loont!
Wie is verantwoordelijk voor werkplezier?
Medezeggenschap op basis van huwelijkse voorwaarden?
Het doolhof van werkloosheid en het SER-advies
Mijn verjaardag is een feestdag
Collega’s met karakter
Een verandering van tijdperk
De harde werkelijkheid?
Bekijk oudere blogs
De organisatie als lean mean fighting machine?
Bezigheidstherapie voor de intellectueel
Kwaliteit van de arbeidsrelatie in de knel
Regering kiest voor statische wijziging: de gemiste kans van het nieuwe fiscale pensioenkader 2015
In de schijnwerpers: het fundament van een succesvolle organisatie
Goede voornemens van een poldervernieuwer
Arbeidsmigratie
Jong versus Oud
De hippe polder
Nieuw evenwicht in de doe-democratie
Discussie over doorgeschoten flexibele arbeid is doorgeschoten
Bekijk oudere blogs
Menselijke waardigheid
De trucker anno 2013: ver van huis en in zijn sas?
Een nieuw tijdperk zonder managers?
Sociaal akkoord en de blinde pensioenvlek
Weer bij mamma wonen ofwel 'Heimwee naar het oude werken'
Pas op voor de VUT!
Andere tijden….
De nieuwe balans tussen flex en zeker
Vast en flex ontmoeten elkaar op de werkvloer
Win-win in crisistijd
‘Wees blij dat je nog een baan hebt!’
Bekijk oudere blogs
Triple Criminal
Sinterklaas en het koopklachtpraatje
Pensioen en regeerakkoord: een sportieve uitdaging!
Heeft ‘nieuw werken’ een week nodig?
Onderhandelingen: waar ga ik zitten of staan?
Arbeidsverhoudingen 2020
Van 'win/lose' naar samenwerken
Taskforce Ouderenwerkloosheid: pak de cultuur bij werkgevers en werknemers aan!
Forens word je niet alleen
Bedrijfstakpensioenfondsen & The Flintstones: “Wilma, open this door”!!
Kwaliteit van cao-afspraken valt of staat met naleving
Bekijk oudere blogs
Forensenbelasting Deel 2 ... of hoe wij over onze schaduw struikelden
Trias politica en het ABP
Geen nieuwe vakbeweging? Kansen gemist!
Arbeidsrevolutie
De logica van onbelaste reiskosten
Van visiteren naar volwassen intern toezicht!?
Combinatie werk en privé lastig? Doe er zelf wat aan!
Je ziet door de stickers het bos niet meer!
Draagvlak van cao’s – dilemma’s en oplossingen
Imagostress in de Polder
Zachte pensioenrechten bij een verzekeraar!?
Bekijk oudere blogs
Waar zijn de helden gebleven?
Louis van Gaal in uw pensioenfondsbestuur!?
Wetsvoorstel Flexibel Werken: waar bemoeit de politiek zich mee?
Ambtenaar, hoe houd je het vol?
De personeelschef die sociale innovatie te serieus nam
Op jacht
Leiderschap: lessen uit de rockmuziek
Wisselende contacten
Flexibel werken
Verlangen naar de reproman
Latte-mama's en iPad-papa's
Bekijk oudere blogs
Op de camping
Een goed gesprek
Eindelijk rust
Zou Johnny Hoogerland ook zelf zijn Persoonsgebonden budget kunnen aanvragen!?
2+ of 3-
De Wet van de reisleider: sleutel voor vernieuwing van arbeidsvoorwaarden
Steuntje in de rug
Nieuw werken
Life is calling
Doorgaan
De cao-onderhandelaar: reisleider of hostess?
Op tijd een sigaret
< Terug naar blogs