De logica van onbelaste reiskosten
Is het vanzelfsprekend dat veel Nederlanders ver van hun werk wonen en dat dit - tot vandaag - door onbelaste reiskostenvergoeding mogelijk werd gemaakt? Nee, vanzelfsprekend is het niet. Veel buitenlanders kijken raar op van de grote afstanden die wij per dag overbruggen. Nederland reist zich gek van oost naar west en noord naar zuid en in zo’n klein landje slippen je wegen en spoorlijnen dan al snel dicht. Vanuit dat perspectief zou je kunnen zeggen dat het niet zo raar dat de Lente- c.q. Kunduz-coalitie heeft besloten de belastingvrije 19 cent te schrappen. Het levert hen bovendien een mooi bedrag op om weer aan zaken te besteden die er echt toe doen. Toch zijn er twee grote bezwaren tegen dit besluit.
Ten eerste lijken de voorgenomen maatregelen niet erg samenhangend en effectief. Zo maakt het besluit een onlogisch onderscheid tussen woonwerk- en zakelijk verkeer; de eerste wordt wel belast, de tweede niet. Woonwerk- en zakelijk verkeer zijn echter al lang niet meer duidelijk gescheiden. We rijden met onze auto’s direct van huis naar de klant of hebben OV-kaarten voor al onze reizen. De plannen lijken juist onnodige reisbewegingen én administratie - van de afgelegde kilometers van de werknemer - in de hand te werken. Kijken we naar de aanpak van de leasewagenrijders - iedereen moet bijtelling gaan betalen, ook als je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt - dan lijkt het effect zelfs averechts. Op geen enkele wijze wordt gestimuleerd dat zij hun auto’s vaker laten staan. Dan zijn er nog de OV-reizigers - onze helden - die, nadat we hen jarenlang hebben gestimuleerd om de auto laten staan, nu wel dezelfde belasting als automobilisten voor hun kiezen krijgen.
Wellicht nog zwaarwegender is dat je je in Nederland zeer kunt afvragen of het haalbaar en wenselijk is om je tot doel te stellen dat iedere Nederlander naast zijn werk gaat wonen. Wij willen een transparante arbeidsmarkt waar afstand geen bezwaar kan zijn om werk te accepteren. We willen dat mannen en vrouwen evenveel gaan werken, en beseffen ons dat dat dan wellicht geen banen in hetzelfde dorp zullen zijn. We willen dat dorpen in de provincie aantrekkelijk blijven om te wonen, terwijl we weten dat daar onvoldoende werkgelegenheid is.
Dat moet toch slimmer kunnen? Ik begrijp natuurlijk dat de vijf partijen dit niet in twee dagen hadden kunnen bedenken, met de donkere wolk van 3% boven het hoofd. Maar er is nog een tweede kans, in de verkiezingsprogramma’s die nu worden geschreven. Dat vraagt van partijen dat ze zich los van de bezuiniging bedenken wat hun visie is op werken en reizen. Wat wil je overeind houden en wat is overbodige ballast? Dan zou je zomaar kunnen uitkomen op een slim reisbudget dat naast de werkkostenregeling staat en waarin woonwerk- en zakelijk verkeer niet worden gescheiden; een budget waarin groene keuzes fiscaal aantrekkelijker worden en waarmee werkgevers en werknemers samen slimme keuzes kunnen maken. Wie durft?
Herverdelen van loon over je loopbaan: levensloop, maar dan beter
De A van a-advies
Pensioenfondsfusies op de Malediven
Investeren in werkplezier loont!
Wie is verantwoordelijk voor werkplezier?
Medezeggenschap op basis van huwelijkse voorwaarden?
Het doolhof van werkloosheid en het SER-advies
Mijn verjaardag is een feestdag
Collega’s met karakter
Een verandering van tijdperk
De harde werkelijkheid?
Bekijk oudere blogs
De organisatie als lean mean fighting machine?
Bezigheidstherapie voor de intellectueel
Kwaliteit van de arbeidsrelatie in de knel
Regering kiest voor statische wijziging: de gemiste kans van het nieuwe fiscale pensioenkader 2015
In de schijnwerpers: het fundament van een succesvolle organisatie
Goede voornemens van een poldervernieuwer
Arbeidsmigratie
Jong versus Oud
De hippe polder
Nieuw evenwicht in de doe-democratie
Discussie over doorgeschoten flexibele arbeid is doorgeschoten
Bekijk oudere blogs
Menselijke waardigheid
De trucker anno 2013: ver van huis en in zijn sas?
Een nieuw tijdperk zonder managers?
Sociaal akkoord en de blinde pensioenvlek
Weer bij mamma wonen ofwel 'Heimwee naar het oude werken'
Pas op voor de VUT!
Andere tijden….
De nieuwe balans tussen flex en zeker
Vast en flex ontmoeten elkaar op de werkvloer
Win-win in crisistijd
‘Wees blij dat je nog een baan hebt!’
Bekijk oudere blogs
Triple Criminal
Sinterklaas en het koopklachtpraatje
Pensioen en regeerakkoord: een sportieve uitdaging!
Heeft ‘nieuw werken’ een week nodig?
Onderhandelingen: waar ga ik zitten of staan?
Arbeidsverhoudingen 2020
Van 'win/lose' naar samenwerken
Taskforce Ouderenwerkloosheid: pak de cultuur bij werkgevers en werknemers aan!
Forens word je niet alleen
Bedrijfstakpensioenfondsen & The Flintstones: “Wilma, open this door”!!
Kwaliteit van cao-afspraken valt of staat met naleving
Bekijk oudere blogs
Forensenbelasting Deel 2 ... of hoe wij over onze schaduw struikelden
Trias politica en het ABP
Geen nieuwe vakbeweging? Kansen gemist!
Arbeidsrevolutie
De logica van onbelaste reiskosten
Van visiteren naar volwassen intern toezicht!?
Combinatie werk en privé lastig? Doe er zelf wat aan!
Je ziet door de stickers het bos niet meer!
Draagvlak van cao’s – dilemma’s en oplossingen
Imagostress in de Polder
Zachte pensioenrechten bij een verzekeraar!?
Bekijk oudere blogs
Waar zijn de helden gebleven?
Louis van Gaal in uw pensioenfondsbestuur!?
Wetsvoorstel Flexibel Werken: waar bemoeit de politiek zich mee?
Ambtenaar, hoe houd je het vol?
De personeelschef die sociale innovatie te serieus nam
Op jacht
Leiderschap: lessen uit de rockmuziek
Wisselende contacten
Flexibel werken
Verlangen naar de reproman
Latte-mama's en iPad-papa's
Bekijk oudere blogs
Op de camping
Een goed gesprek
Eindelijk rust
Zou Johnny Hoogerland ook zelf zijn Persoonsgebonden budget kunnen aanvragen!?
2+ of 3-
De Wet van de reisleider: sleutel voor vernieuwing van arbeidsvoorwaarden
Steuntje in de rug
Nieuw werken
Life is calling
Doorgaan
De cao-onderhandelaar: reisleider of hostess?
Op tijd een sigaret
< Terug naar blogs