Investeren in werkplezier loont!
10 feb 2014

Regering kiest voor statische wijziging: de gemiste kans van het nieuwe fiscale pensioenkader 2015

door Joost Borm

Per 1 januari 2015 wordt de fiscale maximale pensioenopbouw verlaagd van 2,15% naar 1,875%. Daarmee wordt de fiscale maximale pensioennorm 75% van het gemiddelde salaris. In het regeerakkoord van 29 oktober 2012 was die beoogde pensioennorm nog 70%, maar het politieke steekspel in de Eerste Kamer heeft geleid tot een scherp tandje minder versobering.

 
De maatregel is vooral bedacht als een economische prikkel: minder pensioenopbouw heeft een lagere pensioenpremie tot gevolg. Dat leidt tot een groter deel van het belastbaar inkomen, dus meer inkomstenbelasting (verbetering overheidsinkomsten), een verlaging van de werkgeverslasten èn tot een verbetering van het besteedbaar inkomen van de burger, althans voor dit moment dan. Dit alles zal het economisch herstel op korte termijn verbeteren. En dat willen we ook graag.
 
Het idee om die enorme som geld, die elk jaar weer in de pensioenopbouw wordt gestort, te gebruiken als economisch herstelmiddel, is verdedigbaar. Zo gaf eerder de SER, tijdens de discussie die werd gevoerd in verband met het toezichtkader van de pensioenen, al aan dat systemen die leiden tot een relatief hogere pensioenpremie in een periode van hoogconjunctuur en tot een relatief lagere premie in de periode van economische tegenspoed, gewenst zijn. Om die reden bepleit de SER een mechanisme van rentedemping. 
Een dergelijk mechanisme is natuurlijk mooi; op die manier werkt het pensioensysteem mee aan economische stabiliteit. Het huidige toezichtsysteem ontwricht dat nu nog: een hoge pensioenpremie wordt vereist in een periode van economische neergang. Dat is inderdaad niet handig.
 
Je zou juist verwachten dat de regering in haar fiscale pakket ook een dergelijk systeem zou willen verduurzamen, zou willen vertalen in een mechanisme. 
De huidige maatregel om het opbouwpercentage te verlagen, heeft echter een ander karakter: het is een eenmalige aanpassing met een statisch karakter. Er wordt een nieuwe (lagere) norm gehanteerd en geen nieuw mechanisme. Dat is een gemiste kans.
Er blijkt nu immers dat er meer dan twee jaar ligt tussen het opperen van het plan (29 oktober 2012) en de uitvoering ervan (1 januari 2015). In 2015 zou de crisis best al achter de rug kunnen zijn, en dan komt de maatregel als mosterd na de maaltijd. Dat is toch juist het tegenovergestelde van slagvaardig beleid!?
 
Beter had de regering een dynamisch fiscaal pensioenstelsel kunnen voorleggen om het door haar gewenste mechaniek te verkrijgen en voor de toekomst vast te leggen. Daarbij zou een vaste, stabiele fiscale pensioennorm kunnen gelden van bijvoorbeeld 2% opbouw per jaar met een bandbreedte van 10%:  de opbouw ligt dan tussen 2,2% (bij economische bloei) en 1,8%  (in economische recessie).  Zo zou over een opbouwperiode van 40 jaar toch een mooi gemiddeld pensioenresultaat voor de werknemer kunnen worden opgebouwd dat vooral is gefinancierd in de economisch sterkere periode van het arbeidzame leven. En dat goede pensioen zal leiden tot financiële stabiliteit van de dan vergrijsde samenleving. Prima toch!?
 
Ten aanzien van de pensioenleeftijd is dat wel gelukt: als we gemiddeld ouder worden, wordt de fiscale pensioenrichtleeftijd navenant - automatisch - aangepast. Dat is toekomstbestendig en duurzaam. 
Wat de maximale fiscale pensioenopbouw betreft zullen we, bij gemis aan een dergelijk duidelijk mechanisme, in de toekomst voorlopig nog getuige moeten blijven zijn van moeizaam ad hoc beleid, dat nooit tijdig en doordoor niet slagvaardig en efficiënt zal werken.
 



Lees ook

Archief

Herverdelen van loon over je loopbaan: levensloop, maar dan beter
Michel Donners
22 mei 2018

De A van a-advies
Geert-Jan Hendriks
26 sep 2016

Pensioenfondsfusies op de Malediven
Joost Borm
11 apr 2016

Investeren in werkplezier loont!
Marieke van Essen
7 jan 2016

Wie is verantwoordelijk voor werkplezier?
Lisette Douw
27 okt 2015

Medezeggenschap op basis van huwelijkse voorwaarden?
Marieke van Essen
8 jul 2015

Het doolhof van werkloosheid en het SER-advies
Karlien Haak
20 apr 2015

Mijn verjaardag is een feestdag
Lisette Douw
5 mrt 2015

Collega’s met karakter
Karlien Haak
28 jan 2015

Een verandering van tijdperk
Mirjam Wildekamp
15 okt 2014

De harde werkelijkheid?
Karlien Haak
25 jun 2014

Bekijk oudere blogs
Bouwtopia
Mirjam Wildekamp
6 mei 2014

De organisatie als lean mean fighting machine?
Marieke van Essen
28 apr 2014

Bezigheidstherapie voor de intellectueel
Karlien Haak
31 mrt 2014

Kwaliteit van de arbeidsrelatie in de knel
Wilco Brinkman
18 mrt 2014

Regering kiest voor statische wijziging: de gemiste kans van het nieuwe fiscale pensioenkader 2015
Joost Borm
10 feb 2014

In de schijnwerpers: het fundament van een succesvolle organisatie
Marieke van Essen
24 jan 2014

Goede voornemens van een poldervernieuwer
Karlien Haak
7 jan 2014

Arbeidsmigratie
Mirjam Wildekamp
12 dec 2013

Jong versus Oud
Marieke van Essen
30 okt 2013

De hippe polder
Karlien Haak
14 okt 2013

Nieuw evenwicht in de doe-democratie
Mirjam Wildekamp
20 sep 2013

Discussie over doorgeschoten flexibele arbeid is doorgeschoten
Wilco Brinkman
30 jul 2013

Bekijk oudere blogs
HRM afschaffen bij gemeenten?
Marieke van Essen
4 jul 2013

Menselijke waardigheid
Mirjam Wildekamp
21 jun 2013

De trucker anno 2013: ver van huis en in zijn sas?
Karlien Haak
27 mei 2013

Een nieuw tijdperk zonder managers?
Marieke van Essen
9 mei 2013

Sociaal akkoord en de blinde pensioenvlek
Joost Borm
17 apr 2013

Weer bij mamma wonen ofwel 'Heimwee naar het oude werken'
Karlien Haak
22 mrt 2013

Pas op voor de VUT!
Wilco Brinkman
18 mrt 2013

Andere tijden….
Ton de Korte
12 mrt 2013

De nieuwe balans tussen flex en zeker
Mirjam Wildekamp
4 mrt 2013

Vast en flex ontmoeten elkaar op de werkvloer
Karlien Haak
25 feb 2013

Win-win in crisistijd
Marieke van Essen
19 feb 2013

‘Wees blij dat je nog een baan hebt!’
Karlien Haak
29 jan 2013

Bekijk oudere blogs
Sociale innovatie: oude wijn in nieuwe zakken ... en dat is prima!
Wilco Brinkman
26 mrt 2012

Waar zijn de helden gebleven?
Karlien Haak
5 mrt 2012

Louis van Gaal in uw pensioenfondsbestuur!?
Joost Borm
28 feb 2012

Wetsvoorstel Flexibel Werken: waar bemoeit de politiek zich mee?
Wilco Brinkman
22 feb 2012

Ambtenaar, hoe houd je het vol?
Wilco Brinkman
23 jan 2012

De personeelschef die sociale innovatie te serieus nam
Karlien Haak
10 jan 2012

Op jacht
Marieke van Essen
19 dec 2011

Leiderschap: lessen uit de rockmuziek
Wilco Brinkman
14 nov 2011

Wisselende contacten
Karlien Haak
24 okt 2011

Flexibel werken
Marieke van Essen
21 sep 2011

Verlangen naar de reproman
Karlien Haak
5 sep 2011

Latte-mama's en iPad-papa's
Chantal Nijhuis
22 aug 2011

Bekijk oudere blogs
Een zwembad voor iedereen
Bram de Klerck
16 aug 2011

Op de camping
Michel Donners
10 aug 2011

Een goed gesprek
Marieke van Essen
26 jul 2011

Eindelijk rust
Karlien Haak
20 jul 2011

Zou Johnny Hoogerland ook zelf zijn Persoonsgebonden budget kunnen aanvragen!?
Joost Borm
18 jul 2011

2+ of 3-
Bram de Klerck
27 jun 2011

De Wet van de reisleider: sleutel voor vernieuwing van arbeidsvoorwaarden
Wilco Brinkman
20 jun 2011

Steuntje in de rug
Marieke van Essen
7 jun 2011

Nieuw werken
Karlien Haak
30 mei 2011

Life is calling
Joost Borm
24 mei 2011

Doorgaan
Chantal Nijhuis
16 mei 2011

De cao-onderhandelaar: reisleider of hostess?
Wilco Brinkman
9 mei 2011

Op tijd een sigaret
Bram de Klerck
4 mei 2011


< Terug naar blogs



a-advies | vondellaan 80 | 3521 GH Utrecht |
030 - 2620205 |
disclaimer & privacy | cookie-melding